( 41) آن یکى خر داشت، پالانش نبود |
|
یافت پالان، گرگ خر را در ربود |
( 42) کوزه بودش، آب مىنامد به دست |
|
آب را چون یافت، خود کوزه شکست |
( 43) شه، طبیبان جمع کرد از چپ و راست |
|
گفت: جان هر دو در دست شماست |
( 44) جان من سهل است، جان جانم اوست |
|
دردمند و خستهام، درمانم اوست |
( 45) هر که درمان کرد مر جان مرا |
|
بُرد گنج و دُرّ و مَرجان مرا |
( 46) جمله گفتندش که: جانبازى کنیم |
|
فهم گرد آریم و انبازى کنیم |
( 47) هر یکى از ما، مسیح عالمى است |
|
هر اَلَم را در کف ما مَرهمى است |
آب را چون یافت خود کوزه شکست :اشاره است به این که همه خواسته های انسان در کنار هم فراهم نمی آید وهر لذتى قرین رنجى است و یافتن چیزى مستلزم آنست که خواهنده چیز دیگر را از دست بدهد.
جان هر دو:یعنی جان شاه وجان کنیزک
دُر: مروارید درشت است.
مرجان: بگفتهى اکثر مفسرین در آیهى شریفه:« یَخْرُجُ مِنْهُمَا اَللُّؤْلُؤُ وَ اَلْمَرْجانُ»[1] مروارید ریز است، و بعضى از مفسرین گفتهاند که مرجان مروارید خوب و روشن است.[2]
مسیح عالمى : در ادب فارسی شواهد بسیاری داریم که در آنها طبیب حاذق به حضرت مسیح تشبیه شده است .دلیل این تشبیه برای آن است که ازمعجزات حضرت عیسی مسیح شفا بخشی امراض بوده است.اشاره به آی? شریفه:« ... وإُبرئُ الأَکمهَ والأَبرصَ وأُحیی المُوتی بإذن ِالله ِ...» یعنی به اذن الهی نابینای مادر زاد وپیس( بیماری پوستی) را بهبود می بخشم ومردگان را زنده می کنم.[3] واشاره دارد به آی?:« ... وتُبرئُ الإکمهَ والأَبرصَ بإذنی...» یعنی وبه اذن من نابینا مادر زاد وپیس را شفاء می بخشیدی. [4]
مرَهمى : دارویی که روی زخم می گذارند،برای بهبودی آن.
( 41) رسم روزگار همین است یکى خر دارد پالان ندارد چون بزحمتى پالان تهیه مىکند گرگ خرش را مىدرد. ( 42) دیگرى کوزه دارد و آبش نیست چون آب پیدا کرد کوزهاش مىشکند. ( 43) شاه طبیبان را جمع کرده گفت: نه تنها جان کنیزک بلکه جان هر دوى ما در دست شما است.( 44) زیرا این کنیزک جان من بلکه جان جان من است من دردمندى هستم که درمانم فقط همین کنیزک است. ( 45) هر کس این گوهر گران بهاى مرا از بیمارى نجات داد جواهرات من مال او خواهد بود.( 46) طبیبان گفتند در این خصوص نهایت جدیت را نموده هر یک مهارت خود را در دانش قرین دانش دیگران نموده بمعالجه مىپردازیم.( 47) زیرا هر یک از ما در استادى مسیحى هستیم و هر دردى در نزد ما دوایى دارد.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |